Toužila zkusit něco nového. Hančiny autorské zvířátkové kabelky vás nadchnou
Hana Krauseová se zabývá textilním designem a ilustracemi. Po letech strávených jako zaměstnanec se vrhla do podnikání a kromě vlastních výrobků vytváří návrhy i pro různé instituce. V nedávné době například pro město Pardubice.
Jaký produkt nabízíte a čím je třeba jiný než ostatní?
Mou srdeční záležitostí jsou autorské kabelky. Ty mé jsou specifické střihem, který je založen na promyšlených křivkách a grafickou ilustrací, kterou navrhuji přímo pro daný tvar. Díly pro kabelky si nechávám tisknout u profesionálů a materiál poptávám u českých textilek. Výsledkem je potom například malá barevná kabelka Pet Bag s motivem pásovce nebo hrocha.
"Oslovuji zákaznice, které ocení autorského ducha a k věcem mají osobní vztah."
Pro koho jsou vaše výrobky určeny?
Oslovuji zákaznice, které ocení autorského ducha a k věcem mají osobní vztah. Jsou to často ženy, které řídí své nákupy s racionální úvahou a nejsou zvyklé utrácet. Do kousku, který vidí u mě na stánku, se ovšem zamilují a potom přijde čas se odměnit a udělat si radost.
Proč jste začala podnikat, co bylo tím hlavním impulzem?
Byla jsem zaměstnaná jako návrhářka u české firmy vyrábějící textil. Za těch několik let to pro mě byla dobrá škola, ale už se nebylo kam posunout. Chtěla jsem zkusit nové věci a zároveň věnovat více času dětem.
Které vlastnosti považujete za důležité pro podnikání?
Paradoxně to jsou často vlastnosti, které nemám. Osobní disciplína, schopnost plánovat, organizovat a počítat. Co mi nechybí, je kreativita, schopnost improvizace a odborné znalosti. Umím si věci navrhnout i vyrobit.
"Dělám textilní design a grafické ilustrace, takže moje práce je pestrá. Sháním materiál, dělám střihy a také sama šiji,"
Jak vypadá váš běžný den podnikatelky?
Vypravím děti do školy a běžím k počítači. Třídím práci, komunikuji, doplňuji informace, pracuji na zakázkách pro klienty, nebo na vlastní značce Hanako. Dělám textilní design a grafické ilustrace, takže moje práce je pestrá. Sháním materiál, dělám střihy a také sama šiji, na což mi bohužel zbývá času nejméně.
Máte sama zkušenost jako klasický zaměstnanec? V čem se podle vás podnikání liší?
Podnikání je složitá komplexní činnost, o jejíž náročnosti nemá většina zaměstnanců představu. Je to těžké, ale dává to člověku smysl a baví ho to, což jsou aspekty, o které naopak zaměstnanec dost často přichází.
Co vás na podnikání nejvíc baví a co je naopak nejtěžší?
Baví mě tvořit vlastní produkty a mít plně pod kontrolou jejich vzhled a kvalitu. Baví mě setkávání se zákazníky, mluvit s nimi a sbírat zpětnou vazbu na věci, které nabízím. Mám radost z každé objednávky a také když vidím radost u zákaznice, která si u mě něco hezkého dopřála. Nejtěžší je se tím uživit.
Jaký byl zatím váš největší podnikatelský úspěch?
Jako návrhářka se dlouhodobě podílím na designu ložního prádla české firmy Svitap. To je taková má dlouhodobá spolupráce. V loňském roce jsem dokončila velký soubor ilustrací s tématikou Pražských památek pro značku Czech Memories. A u vlastní značky Hanako. je úspěchem každý designový trh, který má dobré prodeje, třeba poslední Mint Market v Českých Budějovicích. Přišlo za námi mnoho lidí, kteří umí ocenit tvorbu malých lokálních značek. Odcházeli spokojení a s nákupem, radost byla na obou stranách.
Měla jste někdy okamžik, kdy jste s tím chtěla seknout? Pokud ano, tak proč?
Mívám je pravidelně, pokaždé, když narážím na vlastní limity. Při svém podnikání jsem velmi rychle zjistila, že mé odborné textilácké a grafické zkušenosti zdaleka nestačí k vybudování fungující značky. Podnikání je také obchodování, marketing a ekonomika a to jsou mé slabší stránky. Proto se stále vzdělávám a hledám rady u zkušených mentorů.
Kde vidíte své podnikání za rok, za pět let?
Za rok se vidím na stejném místě, ovšem se sítí dobrých kontaktů, na které mohu delegovat některé své problémy. Celý systém by mohl fungovat stabilněji a lépe živit sám sebe. Za pět let bych ráda dělala právě jen to, kvůli čemu jsem podnikat začala. Chtěla bych mít více času na vlastní tvorbu a další činnosti přenechat schopnějším. Za pět let se také vidím, jak elegantně dělím svůj čas mezi práci, rodinu a odpočinek. Doufám, že to není sci-fi.
Máte nějaký podnikatelský sen, který byste si chtěla splnit?
Být šťastná, uživit se a neupracovat se a více cestovat, klidně i s prací.
Připravil CzechInvest, Regionální kancelář pro Pardubický kraj
Foto: archiv Hany Krauseové
Rozhovor naší členky Hanky Krauseové vyšel v magazínu Podnikavá žena
Hančina tvorba - HANAKO